OMVF 2024: Outo ottelu – Ima Iduozeen retrospektiivissä yhdistyivät festivaalien monet puolet 

Maailman vanhin musiikkivideofestivaali juhlisti musiikkivideota ja audiovisuaalista kulttuuria nyt jo 31. kerran 22.-25. elokuuta. Ima Iduozeen retrospektiivissä nähtiin läpileikkaus hänen urastaan musiikkivideoiden ja lyhytelokuvien ohjaajana. 

TEKSTI Pete Huttunen

KUVAT Mari Kivioja

Onko musiikkivideo kuollut? Miksi lähteä festivaaleille katsomaan videoita, vaikka niitä voi silmäillä bussimatkalla älypuhelimella? 

Ima Iduozeen retrospektiivissä yhdistyivät perjantaina 23. elokuuta monipuolisten ja kansainvälisten musiikkivideofestivaalien useat puolet. Yleisölle kerrottiin seikkaperäisesti, mitä on videoiden estetiikan takana. 

Näytöksessä katsottiin musiikkivideoita yhdessä suurelta kankaalta ja hyvällä äänentoistolla. Retrospektiivissä ja myös muissa kuratoiduissa musiikkivideonäytöksissä nähtiin videoita, joihin ei muualla törmäisi. 

Muusikko-toimittaja Veli Kauppisen outoja juttuja ja kummia videoita koettiin Velisessä Sunnuntaissa jo kolmattatoista kertaa. Näytöksessä tarjottiin sipsejä ja karkkia. 

Festivaaleilla pääsee myös vuorovaikutukseen videoiden tekijöiden ja muiden katsojien kanssa. Iduozee vastaili avoimesti kysymyksiin muun muassa apurahajärjestelmän hämmentävistä piirteistä.  

Iduezee kertoi videoiden tuotantoprosesseista, olosuhteista, resursseista sekä myös tarinoita videoiden tuotannosta. Viihdyttävyyden lisäksi mestareilta voi oppia ja OMVF:n ohjelmistoon kuuluu myös työpajoja ja seminaareja alan ammattilaisille.  

Monipuolinen taiteilija 

Ima Iduozee on musiikintekijä, näyttelijä, tanssija, koreografi ja ohjaaja. Hänen debyyttikoreografiansa This is the Title keräsi laajasti huomiota kotimaassa sekä kansainvälisesti ja vei hänet Euroopasta Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan. 

Hän on tehnyt koreografioita laajasti teatterista mainoksiin. Lyhytelokuva After We’re Gone (2022) sai kansainvälisen ensiesityksensä San Franciscon elokuvajuhlilla ja hänen töitään on ollut esillä muun muassa Kiasmassa. 

Musiikkivideoita hän on ohjannut muun muassa Mallalle, Isaac Senelle, Graciakselle ja Yeboyahille

Outo ottelu, outo urheilukulttuuri 

Tänä vuonna festivaalien otsikko oli Outo ottelu. Uusi taiteellinen johtaja Joel Karppanen valitsi juhlien teemaksi urheilun. Muita teemoja olivat scifi ja elokuvallisesti rohkea musiikkivideo.

Kinokonsertin säesti norjalaisen teknon kummisetä Mental Overdrive eli Per Martinsen. Elokuvissa urheilivat muun muassa Chaplin sekä Ohukainen ja  Paksukainen. Kuva: Pete Huttunen. 

Nyt on vietetty urheilun superkesää ja olemme saaneet seurata jalkapallon EM-kisoja sekä Pariisin olympialaisia. 

Urheilukulttuuri sisältää paljon muutakin kuin kuka juoksee nopeimmin tai hyppää korkeimmalle. 

Ima Iduezee on voittanut kolmesti breikkauksen suomenmestaruuden. Breakdance oli nyt ensimmäistä kertaa olympialaji ja julkinen keskustelu lajista lähti oudoille poluille Raygunin eli Rachael Gunnin omituisen esityksen jälkeen. 

Myös olympialaisten avajaiset puhuttivat jopa enemmän kuin urheilusuoritukset. Avajaisten kuvakerronnasta löydettiin jumalanpilkkaa, josta jotkut loukkaantuivat syvästi. 

Taiteilijalähtöinen musiikkivideo 

Musiikkivideo elää ja voi hyvin, mutta merkitys, julkaisukananavat ja estetiikka ovat muuttuneet vuosien varrella.  

Modernin musiikkivideon historia lähtee 70-luvulta ja kultakausi ajoittuu vuosituhannen vaihteeseen, jolloin MTV ja Suomessa Jyrki!-ohjelma olivat voimissaan. Nykyisin videoita katsotaan YouTubesta ja yhä enemmän muun muassa TikTokista.  

Levy-yhtiöt eivät tee enää musiikkivideoita promootiotarkoituksessa edistämään artistin levymyyntiä. Karppanen kertoi, että nykyiset musiikkivideot tehdään taiteilijalähtöisesti.

“Musiikkivideo operoi kiinnostavalla tavalla elokuvan, mediataiteen ja populaarikulttuurin risteyskohdassa.” 

Festivaalien monipuoliseen ohjelmistoon kuuluvat myös klubit. Norjalainen house- ja teknotuottaja Bjørn Torske soitti vauhdikkaan DJ-setin lauantaina 45  Specialissa. Kuva: Pete Huttunen. 

Kun artistinimellä Malla toimiva, näyttelijänäkin tunnettu, Malla Malmivirta pyysi Iduozeeta ensin koreografiksi ja sitten toiseksi ohjaajaksi musiikkivideoon Sabrina, hän mietti hetken. 

Iduozee ei ollut ohjannut elokuvaa tai videoita, mutta asetelma oli tuttu, sillä hän oli näytellyt televisiosarjoissa. Koreografin tausta auttoi häntä henkilöohjaamisessa ja kuvakerronnassa. 

Liikkuvan kuvan ohjaaminen tuntui luontevalta ja Iduozee ohjasi Yeboyahin videon Aili. Yeboyah ei ollut vielä suuren yleisön tuntema artisti ja video tehtiin DIY-meiningillä Yeboyahin mökillä.  

Kaikki tunsivat toisensa ja Iduozee käytti kuvauksessa metodia, jossa hän jätti kameran käyntiin otosten jälkeen. Lopputulokseen saatiin näin rentoutta ja luonnollisuutta. 

Koska resurssit ovat nykyisen pienet, ohjaamisen lisäksi videoiden tekijät myös valaisevat, kuvaavat ja leikkaavat videoita.  

Vaikka Iduozeen tausta on tanssijana ja koreografina, hän haluaa keskittyä videoissa ja elokuvissa ohjaamiseen. Tällöin myös muut taitavat koreografit saavat mahdollisuuden ja esimerkiksi leikkaaminen ei häntä juuri kiehdo. 

Katse kulttuurin representaatioissa 

Ima Iduozeen isä on lähtöisin Nigeriasta ja lapsuuden kodissa soi soul ja nigerialainen highlife-musiikki. Tanssi oli hänen ensimmäinen kielensä ja keino itseilmaisulle. Kodin kulttuuriset vaikutteet ovat hänelle tärkeitä. 

Retrospektiivissä nähtiin myös kolme Iduozeen Diaspora Mixtapes -lyhytelokuvaa.  Toinen osa (Vol.2) oli esillä Kiasmassa ARS22 -näyttelyssä ja kolmannen osan (Vol.3) festivaaliyleisö näki ennen sen virallista julkaisemista. 

Iduozeen videoissa ja elokuvissa on ajatuksena nostaa esiin mustien ja ruskeiden ihmisten representaatioita heidän omasta näkökulmastaan. Afrosuomalaisten ja yhteiskunnan toisten kokemukset ovat olennainen osa kerrontaa Iduozeen tuotannossa. 

Oulun Musiikkivideofestivaalien kotimaiseen kilpailuun lähetettiin tänä vuonna 325 videota. Parhaat palkittiin Pumpeligaalassa. Kaikki palkitut löytyvät OMVF:n sivuilta. Ima Iduozeen kotisivuilla on hänen ohjaamiaan videoita ja muuta infoa. Kannattaa  katsoa PastoriPiken (nyk. PapiPike) Paa se bängään video, jossa ohjaajalla oli tavallista enemmän resursseja. Biisissä fiittaavat muun muassa Yeboyah, Musta Barbaari ja Gracias.

Pete Huttunen

Humanistiopiskelija ja ite tehty kulttuuritoimittaja. Harrastuksena pahennuksen herättäminen kaiken maailman kulttuuririennoissa. Juttuja olen tehnyt metallifestareista oopperaan. Tarinoiden toimivuutta testaan lukemalla niitä ääneen kissalle.

Lue lisää: