Tuntematon kanssamatkustaja heitti jokin aika sitten vitsin, ettemme tarvitse puhelinta kävelemiseen, kun astuimme pois bussista ja muut ihmiset ympärillämme tuijottivat puhelimiinsa kävellessään. Ensin en tajunnut, mitä hän tarkoitti, mutta nopeasti se valkeni. Nykyään, kun näen ihmisten kävelevän katse liimattuna puhelimen ruutuun tai teen sitä itse, tulee tämä tilanne mieleen. Se huvittaa, mutta samalla surettaa.
Älypuhelimen kanssa symbioosissa oleminen alkaa olla jo kulunut aihe, mutta on edelleen tärkeä. Puhelimia ei nimittäin tuijoteta vain yksin ollessa, vaan turhan usein sosiaalisissa tilanteissa. Kesken palaverin ja ystävien välisen kahvihetken tai ruokaillessa. Olen itsekin sortunut tähän, mutta pyrin pääsemään siitä pois. Harvoin on niin tärkeä viesti tai puhelu tulossa, ettei siihen ehtisi reagoida sosiaalisen tilanteen jälkeen.
Kesä on uusiin ihmisiin tutustumisen aikaa. On uusissa kesätyöpaikoissa aloittamista, lomamatkoja ja festivaaleja. Kun kohtaa uuden ihmisen, ensivaikutelma on tärkeä. Silloin ei kannata sortua puhelimeen tuijottamiseen.
Helsingin yliopiston tutkija Miia Paakkanen CoPassion–tutkimushankkeesta on kirjoittanut viisi vinkkiä, kuinka synnyttää lämpöä ja luottamusta ihmisten kohtaamisessa. Vinkit perustuvat Harvardin psykologi Amy Cuddyn tutkimustulokseen siitä, että arvioimme toisen ihmisen kahden kriteerin, luottamuksen ja kunnioituksen perusteella.
Ennen kaikkea on tärkeää ottaa ystävällinen asenne. Jos ajattelee, etteivät muut ihmiset ansaitse ystävällisyyttä, et voi välittää aitoa lämpöä ympärillesi. Usko siihen, että jokainen ansaitsee ystävällisyyttä.
Ole aito ja unohda teennäisyys sekä tärkeily. Vaikka et olisi hymyilijä tai halailija, se ei estä olemasta ystävällinen.
Avarra mielesi ja valmista kehosi kohtaamiseen hengittämällä kolme kertaa rauhallisesti ja syvään. Toisen ihmisen tunnetiloja on helpompi tunnistaa, kun on ensin rauhoittanut itsensä uloshengityksen voimalla.
Ole läsnä: se rauhoittaa ja luo turvallisuutta. Läsnäolo luo toiselle tunteen tärkeydestä ja siitä, että olet tilanteessa oikeasti häntä varten.
Viimeisenä: ole aidosti kiinnostunut toisesta ihmisestä, kuuntele ja kysele, mutta älä näprää puhelinta tai vilkuile ympärillesi.
Aina ei välttämättä jaksa olla avoin ja ystävällinen, mutta jos kaikki kohtaamiset kaupankassoista bussikuskeihin olisivat lämpimiä ja jopa hymyn värittämiä, leviäisi myönteisyys kulovalkean lailla.
On jokaisen valinta, hymyileekö kaupan kassalla vai murahtaako kiitoksen vaihtorahat saadessaan. Tekohymykin tutkitusti parantaa omaa fiilistä ja hymyn vastaanottaminen piristää. Aloita läsnäolo ja hyvän fiiliksen levittäminen jo tänään: hymyile vastaantulijalle ja odota reaktiota. Voit yllättyä.