Vuonna 2017 Oulun ylioppilaslehti kirjoitti opiskelijakorttibisnestä koskevasta myllerryksestä otsikolla Korttien sota. Juttumme päättyi enteellisesti kysymykseen:
”Opiskelijakorttien kanssa työskennelleet ennustavatkin, että korttisodan voittaa se taho, joka ensimmäisenä kehittää toimivan mobiiliapplikaation. Onko se Pivoon pohjautuva Tampereen malli, valtakunnallinen Frank App vai saapuuko galaksiin joku kolmas tekijä?”
Saapui kolmas – ja neljäskin.
Opiskelijan älypuhelimesta ei löydy enää yhtä ainoaa opiskelijakorttisovellusta, vaan korkeakoulusta ja kaupungista riippuen sovelluksena on voinut olla Frank App, Pivo tai Slice.fi.
Uusimpana tulijana digikorttimarkkinoille saapuu oululainen Tuudo. Digitaalinen opiskelijakortti on nyt osa Tuudo-mobiilisovellusta Oulun yliopiston ja Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoilla.
Ensimmäisenä Tuudon opiskelijatunnisteen otti käyttöön Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA. Tuudon digitaalisella opiskelijakortilla kaikki Metropolian opiskelijat saavat valtakunnalliset opiskelija-alennukset, VR:n ja Matkahuollon opiskelijahintaiset liput ja sekä lounasedun opiskelijaravintoloista, kuuluivat he opiskelijakuntaan tai ei. Kaikkea ei opiskelijakuntaan kuulumaton saa: METKAn jäsenille sovelluksesta löytyy lisäksi opiskelijakunnan oma jäsenkortti, jolla saa liikuntapalvelut ja opiskelijakunnan omat edut. Samaten muovisen opiskelijakortin tilaamiseen tarvitaan edelleen opiskelijakunnan jäsenyys.
Oulun yliopisto-opiskelijoille opiskelijatunnisteominaisuus tuli Tuudossa käyttöön maanantaina 28.1., ja siitä tiedotettiin sovelluksessa tiistaina 29.1.
Tuudon tunniste on ollut nyt käytössä reilut pari viikkoa METKAlla, puolitoista viikkoa Oulussa. Tuudon toimitusjohtajan Iikka Meriläisen mukaan kortin on ottanut käyttöön lähes 5000 opiskelijaa, sisältäen niin Oulun yliopiston kuin Metropolian opiskelijat.
Hänen mukaansa opiskelijoilta saadun palautteen voi tiivistää yhteen sanaan: vihdoinkin.
”Pieniä bugeja on ilmennyt, ja niihin on nopeasti reagoitu. Ilmiselvät lapsentaudit on nyt kitketty pois.”
Meriläisen mukaan opiskelijakortin käyttö Tuudossa onnistuu Oulussa kaikilla, joilla on opiskelijastatus Oulun yliopistossa, siis myös kansainvälisillä tutkinto-opiskelijoilla ja vaihto-opiskelijoilla.
”Hyvä nyrkkisääntö on, että jos pääset kirjautumaan Tuudoon opiskelijatunnuksilla ja sinulla on etuihin oikeuttava opiskeluoikeus, niin tunniste toimii”, Meriläinen sanoo. Siksi esimerkiksi jatko-opiskelijat, avoimen yliopiston opiskelijat ja yliopiston henkilökunta pystyvät käyttämään kyllä Tuudoa, mutta opiskelijakortti ei heille avaudu.
Oulussa mainostetaan nyt kahta korttia
Nyt Oulussa yliopisto-opiskelijalla on mahdollisuus käyttää kahta digitaalista opiskelijakorttia: joko Frank App -sovelluksessa olevaa digikorttia tai Tuudon korttia – tai vaikka molempia.
Oulun yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtajan Miriam Putulan mukaan ylioppilaskunta on tehnyt yhteistyösopimuksen myös Tuudon kanssa. Jatkossa ylioppilaskunta mainostaa opiskelijoille sekä Frank Appia että Tuudon digikorttia – tosin Frankin kortti on ylioppilaskunnalle edelleen ensisijainen. OYY on Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) kautta myös yksi Frankin omistajista.
”Frank on kuitenkin laajempi kortti, johon voi hakea esimerkiksi ISIC-lisenssin. Sen lisäksi sillä on omia, neuvoteltuja etuja, joita ei löydy Tuudosta. Mainostamme molempia, ja opiskelijalla on oikeus valita, kumpaa hän käyttää”, Putula perustelee.
”Kun on kaksi sovellusta, se luo käyttövarmuutta: jos jompikumpi kortti ei toimi, voi sitten käyttää toista.”
Miriam Putulan mukaan ylioppilaskunta tulee sopimuksen myötä saamaan Tuudoon oman valikon. Jo nyt OYY:n tiedotteet näkyvät Tuudossa.
Putulan mukaan Tuudossa ylioppilaskunnan kannalta etuna on, että se on jo ennestään monella päivittäisessä käytössä.
”Me saamme tällä sopimuksella tuotua näkyvämmälle paikalle palveluitamme. Jos opiskelijat selaavat Tuudoa päivittäin, on todennäköisempää, että he löytävät sitä kautta tietoa meidän palveluistamme kuin vaikka verkkosivuiltamme.”
Putulan mukaan OYY kannustaa mahdollisimman monia käyttämään nimenomaan mobiilikorttia.
”Toimivasta, nopeasti opiskeluoikeuden todistavasta sovelluksesta on hyötyä niin opiskelijoille kuin esimerkiksi kampuksen ravintoloille. Se vähentää ruuhkaa. Mobiilikortti vähentää jonoja myös ylioppilaskunnan toimistolla.”
Silti mahdollisuus muovikortin tilaamiselle säilyy jatkossakin, Putula sanoo. Kaikilla ei ole älypuhelinta, tai jos esimerkiksi puhelin hajoaa, opiskeluoikeuden voi silti muovikortilla edelleen todistaa. Frank toimittaa Oulun yliopiston opiskelijoille jatkossakin muoviset opiskelijakortit.
Miten käy maksuttomuudelle?
Tuudoon opiskelijakortti tuli opiskelijoiden toiveesta, Iikka Meriläinen sanoo.
Sovelluksen koko ideana on kerätä yhteen opiskelijoiden tarvitsemia palveluja ja tietoja. Tuudosta löytyvät ennestään esimerkiksi Linnanmaan ja Kontinkankaan kampuskartat, kampusravintoloiden ruokalistat, oma opintopistekertymä ja yritysten työ- ja harjoittelupaikkoja. Oulussa yliopisto-opiskelijat voivat lukea sovelluksen kautta esimerkiksi Oulun ylioppilaslehden uusimmat jutut.
”Viime vuonna tehdyssä käyttäjäkyselyn tuloksissa selvisi, että Tuudo olisi lähellä täydellistä, jos siinä olisi toimiva opiskelijakortti. Nähtiin, että ominaisuus olisi luontevaa jatkoa, ja meillä olisi hyvät valmiudet toteuttaa se. Keskustelu käynnistyi Etelä-Suomen opiskelijakunnissa: kysyttiin, voisiko meillä olla tarjolla olla vaihtoehtoa opiskelijatunnisteen toimittamiselle. Asiat johtivat toiseen: METKA oli ensimmäinen käyttöönottaja, ja OYY ensimmäinen sen käyttöön ottanut ylioppilaskunta”, Meriläinen sanoo.
Tuudon kortilla saa valtakunnalliset opiskelijaedut, kuten alennukset VR:n ja Matkahuollon matkoista ja opiskelijahintaisen lounaan. Omia paikallisia etuja ei kortilla vielä saa.
Tilanne voi kuitenkin vielä muuttua, Meriläinen sanoo.
”Opiskelijajärjestöjen kanssa on käyty ajatuksenvaihtoa siitä, miten paikallisia etuja saataisiin Tuudoon mukaan, ja millä tavalla tämä organisoitiin. Asiassa ei Tuudon puolelta tehty päätöksiä, mutta meihin on oltu yhteydessä muiden korttitoimittajien taholta. Olemme avoimin mielin liikkeellä.”
”Työjonossani ei ole suunnitella, miten tehdä pop up -mainoksia Tuudoon.”
Tarkoittaako ”paikallisten etujen tarjoaminen” siis mainoksia Tuudoon?
”Meitä kiinnostaa tuottaa palvelua, joka tuo lisäarvoa ja hyötyä opiskelijalle. Aika hyvin tiedämme omasta kokemuksesta ja muiden toimijoiden saamasta palautteesta, mitä asioita käyttäjät pitävät hyvinä ja mitä huonoina. Käyttöä haittaavia asioita emme ole tuomassa mukaan”, Meriläinen sanoo.
”Toisaalta, mikä on mainos? Mainoksen ja sisältömarkkinoinnin ero on häilyvä”, hän jatkaa. ”Työjonossani ei ole suunnitella, miten tehdä pop up -mainoksia Tuudoon.”
Tuudo on ollut maksuton sovellus opiskelijalle, ja maksuttomuus säilyy edelleen, Iikka Meriläinen vakuuttaa: ”Meille maksavia asiakkaita ovat korkeakoulut ja työnantajat, jotka haluavat tuoda rekryilmoituksiaan näkyville.”
Opiskelijakunnat jättivät Frankin
Vuonna 2013 perustetun opiskelijoiden etupalvelu Frank Studentsin tarjoama Frank-opiskelijakortti oli pitkään käytössä lähes kaikissa maamme ylioppilas- ja opiskelijakunnissa.
Valtakunnallinen digitaalinen opiskelijakortti Frank App tuli markkinoille elokuussa 2016. Uusi digikortti sai heti kätevyydestään kiitosta – näkemiin vanhanaikainen muovikortti tuskallisen pitkine toimitusaikoineen ja syksyn tarrajonoineen, tervetuloa nopea ja näppärä tulevaisuus! Sovellus palkittiinkin heti lanseerausvuonnaan Slushissa Suomen parhaat mobiilisovellukset –kilpailussa parhaana hyötypalveluna. Kiitosta seurasivat tosin myös kysymykset: Tampereen ylioppilaslehti Aviisi kertoi pian digikortin lanseeraamisen jälkeen, että Frank Appia pystyi harhauttamaan ja luomaan tilin toisen henkilön tiedoilla ja kuvalla.
Yhden suuren korttitoimittajan monopoliasema on nyt kuitenkin varsin nopeassa tahdissa murtunut.
Toimitusjohtaja Tiia Lehtolan mukaan muiden digikorttitoimittajien tulo ei ole kuitenkaan Frankille kohtalokasta.
”Emme näe eri kortteja toisiaan poissulkevana. Opiskelijan parempi elämä on meidän DNA:ssa, ja se näkyy kaikissa ratkaisuissa, mitä olemme tehneet. Meistä on vain hyvä, että on valinnanvaraa: näin opiskelija voi valita palvelut, jotka ovat itselleen mielekkäitä. Muiden toimijoiden tulo myös kirittää meitä entisestään: onhan palvelumme hyvä ja koetaanhan se mielekkäänä?”
Tiia Lehtolan näkemyksen mukaan eri korttitoimittajat tarjoavat lopulta varsin erilaisia palveluita ja ne tuottavat käyttäjilleen erilaista lisäarvoa. Frankilla ne ovat opiskelijaedut, kansainvälinen opiskelijakortti (ISIC) sekä ”suoraan eri palveluympäristöihin integroidut opiskelijana asioinnin ratkaisut”.
Joulukuussa 2016 Frank ilmoitti tarjoavansa opiskelijakortin maksutta jatkossa kaikille toisen ja korkea-asteen opiskelijoille, riippumatta siitä, kuuluuko opiskelija opiskelijajärjestöön vai ei.
Ylioppilaskuntaan kuuluvat automaatiojäsenyyden vuoksi kaikki yliopistojen perustutkinto-opiskelijat, mutta samaa velvoitetta ei ole ammattikorkeakoulujen tai toisen asteen opiskelijoilla. Siksi päätös oli järisyttävä juuri niiden järjestöjen jäsenhankinnan kannalta.
Frankin päätöksen taustalla oli opiskelijastatuksen tarkistamista koskeva iso muutos: tiedon opiskelijuudesta voi saada avoimesta ja valtakunnallisesta VIRTA-opintotietopalvelusta, eikä väliin tarvita enää opiskelijajärjestöä.
Siksi järjestöt eivät voi nojata jäsenhankinnassaan enää pelkän opiskelijakortin tarjoamiseen – saman kortin kun voi nyt saada muutakin kautta, ja esimerkiksi HSL voi pian tunnistaa opiskelijat omassa palvelussaan ilman kenenkään korttia, Tiia Lehtola sanoo. Pääkaupunkiseudulla UniCafen opiskelijaravintoloissa on mahdollista yhdellä sovelluksella hoitaa kaikki lounasvelvollisuudet: tarkistaa lounaslistat, todistaa opiskelijastatus ja myös maksaa lounas Mobile Payn kautta.
Digitaalisessa opiskelijakortissa kyseessä onkin lopulta hyvin yksinkertaisesta asiasta: sähköisessä muodossa olevasta todisteesta siitä, että henkilöllä on voimassaoleva opiskelijastatus.
”Omistajamme katsoivat, että maailman muuttuminen tulee hyväksyä. Siksi Frankin palvelu avattiin niin, että saamme mahdollisimman paljon opiskelijoita meidän piiriimme, mitä kautta voisimme edelleen tukea tehokkaasti opiskelijajärjestöjen jäsenhankintaa. Muutos on jatkuvaa ja pysyvää. Ei ole järkevää lukita liian pitkälle sitä, mikä on juuri se syy, mikä saa juuri tämän opiskelijan kiinnostumaan opiskelijajärjestöjen jäsenyydestä, vaan käyttää oppimiskykyisiä ja ketteriä palveluita, joiden kautta opiskelijan tarpeisiin voidaan vastata tänään ja huomenna”, Lehtola muotoilee.
Lehtolan mukaan palvelulla on nyt 120 00 rekisteröitynyttä käyttäjää, joista aktiivisia kuukausikäyttäjiä on 60 000.
Viime vuonna Frank tiedotti digitaalisen opiskelijakortin muuttumisesta maksulliseksi: aiemmin ilmainen sähköinen opiskelijakortti maksaa nyt 2,9 euroa vuodessa. Sen sijaan muovikortti Danske Bankin maksukorttiin yhdistettynä on ilmainen
Ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnat ovat tehneet omat ratkaisunsa. Syksyyn mennessä kaikki Suomen opiskelijakunnat ovat päättäneet yhteistyön Frankin kanssa opiskelijakorttien osalta.
Moni opiskelijakunta on siirtynyt käyttämään Slice.fi-mobiilisovellusta, jossa on mukana myös digitaalinen opiskelijakortti. Kortin lisäksi Slicessä on myös paikallisia opiskelijaetuja.
Slicen digikortti tuli käyttöön viime vuoden helmikuussa. Satakunnan Kansan mukaan sovelluksen otti käyttöön heti lanseerauksen ensimmäisellä viikolla yli tuhat Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan (SAMMAKKO) jäsentä.
Sittemmin Sliceen ovat vaihtaneet esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta TUO, Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijakunta VAMOK ja Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Lamko. Niissä opiskelijakunnissa, jotka vielä muovikorttia käyttävät, digikortin rinnalla on käytössä useimmiten AMK-kortti.
Omissa tiedotteissaan opiskelijakunnat perustelevat Frankin sopimuksen irtisanomista digikortin maksullisuudella, käytössä ilmenneillä häiriöillä ja halulla panostaa erityisesti paikallisiin etuihin.
Toisaalta vaihtaminen Slice.fi-sovellukseen ei ole kaikkialla sujunut ongelmitta: journalistiopiskelijoiden verkkojulkaisu Tutkan mukaan uuteen korttiin vaihtamiseen liittyvät ongelmat olivat Turun ammattikorkeakoulussa ”aiheuttaneet opiskelijoille henkisen mielipahan lisäksi taloudellista tappiota”, kun kortti ei ollut toiminut esimerkiksi lounasravintolassa.
Opiskelijakuntien kanssa jäsentunnistetta koskevaa yhteistyötä ei tulla tällaisenaan näillä näkymin jatkamaan, Tiia Lehtola sanoo. Frank on kuitenkin avoin edelleen myös kaikille ammattikorkeakouluopiskelijoille, ja Frankin intresseissä on tehdä yhteistyötä opiskelijakuntien kanssa myös tulevaisuudessa, Lehtola sanoo.
”Siitä, missä muodossa yhteistyötä jatketaan, keskustellaan nyt.”
Kysyttäessä opiskelijakuntien lähdön taloudellisista vaikutuksista Frankille Tiia Lehtola vastaa näin:
”Koska olemme joka tapauksessa kiinnittymässä KOSKI-tietokantaan, jonka kautta voimme tarjota palvelumme ihan jokaiselle korkea-asteen ja toisen asteen opiskelijalle, opiskelijakuntien yhteistyön päättyminen jäsentunnisteen osalta ei vaikuta meidän mahdollisuuksiin tarjota palveluamme opiskelijakuntien jäsenille ja kaikille muillekin ammattikorkeakoulujen opiskelijoille.”
Samok myymässä omistustaan
Frankin omistajia ovat valtakunnalliset opiskelijajärjestöt Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL), Suomen lukiolaisten liitto (SLL), Suomen opiskelijakuntien liitto (SAMOK), Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto (SAKKI) sekä matkatoimisto KILROY.
Aiemmin Frankin enemmistöomistajia olivat opiskelijajärjestöt, mutta vuoden 2017 syksyllä tehtyjen osakekauppojen myötä enemmistöomistajaksi tuli KILROY.
Omistajuussuhteisiin on odotettavissa lisää muutoksia. SAMOKin toiminnanjohtaja Miikka Lönnqvistin mukaan Frank-yhteistyöstä on käyty keskustelua. Viime syksynä SAMOKin liittokokous hyväksyi esityksen myyntivaltuuksien myöntämisestä vuoden 2019 hallitukselle, sillä varauksella, ettei myynti aiheuta merkittäviä alaskirjauksia taseeseen.
”Koko skene on nyt muuttumassa perustavanlaatuisesti.”
Lönnqvistin mukaan asia on edennyt jatkovalmisteluun, ja tämän vuoden aikana on tarkoitus tehdä ratkaisuja. SAMOK on siis myymässä omistustaan.
Lönnqvistin mukaan opiskelijakunnat kokevat SAMOKin omistuksen ongelmallisena juuri siksi, että opiskelijakunnat ovat irtisanoneet sopimuksensa Frankin kanssa. Miksi olla yhden korttitoimittajan omistajana, etenkin kun opiskelijakunnat eivät enää käytä sen korttia?
Miikka Lönnqvist näkee, että Frankin taannoisella ilmoituksella tarjota ilmainen opiskelijakortti kaikille suomalaisille opiskelijoille on ollut vaikutusta lähtöpäätökseen.
Silti suurempi vaikutus on ollut koko korttikentän isolla muutoksella.
”Koko skene on nyt muuttumassa perustavanlaatuisesti. Näkemyksenä on, että jotain täytyy tehdä koko palvelukokonaisuudelle, ja se taas vaatii pohdintaa, millaisella järjestelmällä palvelut on toteutettavissa. Frankin ilmoitus käynnisti pohdinnan siitä, mikä opiskelijakortin funktio on, ja millä lailla sitä toteutetaan.”
Lönnqvist ei usko, että SAMOK lähtee enää jatkossa omistajaksi korttitoimittajille.
”Liittokokouksessa käydyn keskustelun ajatuksena oli, ettei meidän tulisi lähteä edistämään palvelutuotantoa, joka ei ole kaikkien opiskelijakuntien käytössä. Palveluvalikoiman tulisi olla sellainen, että se palvelisi mahdollisimman hyvin kaikkia. Meidän täytyy miettiä, missä ollaan vahvoja, mikä on järkevää ajan ja resurssien käyttöä – pienet resurssit pitäisi kohdistaa oikein niin, että ne auttaisivat opiskelijoiden elämää mahdollisimman paljon.”
Oulussa kahden eri toimijan kortit toimivat rinnakkain. Voiko tulevaisuudessa OYY:llä edessä olla Frankin sopimuksen irtisanominen?
”Ainakaan toistaiseksi ei sellaista ole tiedossa. Mutta jos nykyinen käyttäjäpalaute, joka on ollut hyvin negatiivista, jatkuu, on velvollisuus miettiä, miten voitaisiin tarjota opiskelijoille parempia etuja”, hallituksen puheenjohtaja Miriam Putula sanoo.
Mainokset harmittavat käyttäjiä
Frank App on saanut kritiikkiä sovelluksessa olevista mainoksista ja sen käytön epäluotettavuudesta: sovellus saattaa kirjata käyttäjän ulos yllättäen vaikka ravintolan ruokajonossa, juuri kun opiskelijuus pitäisi todistaa.
Tiia Lehtolan mukaan saatuun palautteeseen on suhtauduttu vakavasti.
”Moni negatiivisista palautteista koskee viime syksyä, jolloin toimme sovelluksesta uuden digitaalisen version ulos. Silloin vanhojen käyttäjien piti rekisteröityä palveluun uudelleen. Viestinnässä ei onnistuttu niin hyvin kuin piti, ja kaikki eivät tienneet, miksi pitää kirjautua uudelleen, tai muistaneet omia tunnuksiaan”, Lehtola luonnehtii.
”Kyselyiden perusteella opiskelijakortin hinta on koettu kohtuulliseksi ottaen huomioon sen hyödyn mitä sillä saa – se on kannattava investointi, vuodessa saman verran kuin yksi korkeakouluasteen lounas.”
Myös sovelluksessa olevista mainoksista annettuun palautteeseen on reagoitu: ”Niiden logiikkaa on muutettu ja niitä kehitetään koko ajan. Kriittisillä käyttöhetkillä mainosta ei saisi tulla opiskelijakortin päälle. Ilman muuta palautetta kuullaan ja huomioidaan.”
”Frank Appilla on myös paljon tyytyväisiä käyttäjiä, joista valitettavasti harvemmin kuulee, koska palvelu toimii”, Lehtola sanoo.
Sen sijaan Frank Appissa olevan digitaalisen opiskelijakortin maksullisuus ei ole Lehtolan mukaan herättänyt kovin suuria tunteita. Sitä koskevat palautteet ovat olleet yksittäisiä.
”Kyselyiden perusteella opiskelijakortin hinta on koettu kohtuulliseksi ottaen huomioon sen hyödyn mitä sillä saa – se on kannattava investointi, vuodessa saman verran kuin yksi korkeakouluasteen lounas.”
Senkin summan voi ehkä tulevaisuudessa sijoittaa taas opiskelijalounaaseen.
Tiia Lehtolan mukaan Frank tulee tarjoamaan viimeistään ensi syksystä alkaen digikorttinsa taas ilmaiseksi, ainakin niille opiskelijoille, jotka ovat Frankin kanssa yhteistyötä tekevien opiskelijajärjestöjen jäseniä.
”Hinnoittelua hiotaan vielä ja käymme siitä nyt keskustelua omistajapohjamme kanssa.”
Pivo laajenee Tampereen ulkopuolelle
Tampere on ollut opiskelijakorttikentällä oman tiensä kulkija. Tampereen korkeakoulut eivät lähteneet mukaan Frankiin, eivätkä myöskään Frankia edeltäneeseen Lyyraan.
Nyt Tampereen ylioppilaskunnassa (TREY) ja Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunnassa (TAMKO) mobiilikorttina toimii OP Ryhmän Pivo-palveluun kytketty mobiilikortti. Tampereen oma mobiilikortti julkistettiin joulukuussa 2016.
Liiketoimintaomistaja Matti Rusilan mukaan Pivoa tullaan tarjoamaan kansallisesti kaikille Suomen opiskelijajärjestöille. Rusila ei kysyttäessä paljasta, minne kaikkialle Pivo on tulossa. Hänen mukaansa asiasta on kuitenkin luvassa lisätietoa jo aivan lähiaikoina. Muun muassa Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Jamkon sivuilta selviää, että opiskelijakunta on siirtynyt Frankista Pivoon vuoden alussa.
Matti Rusila ei kerro myöskään Pivon opiskelijakortin tarkkoja käyttäjälukuja, mutta kertoo määrän olevan tällä hetkellä tuhansissa.
Pivoon on siirtymässä myös Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta OSAKO. OSAKOn hallituksen puheenjohtaja Emma Salminen kertoo, että opiskelijakunta on tehnyt Pivon kanssa aiesopimuksen digitaalisesta opiskelijakortista. Kortti tulee käyttöön helmi-maaliskuussa, kun Pivolta tulee sovelluspäivitys.
Salmisen mukaan yhtenä syynä Frankista luopumiselle on se, että niin moni muu opiskelijakunta on jo siitä luopunut. Emma Salmisen mukaan Frank Appin toimivuudessa on lisäksi ollut ongelmia, joista OSAKO on saanut palautetta. Palautetta ropisi myös digikortin muuttumisesta maksulliseksi.
Matti Rusilan mukaan Pivossa ei ole mainoksia, eikä niitä ole tulossa jatkossakaan.
”Tällä hetkellä sovelluksessa on kyllä olemassa etujen osasto, jonne opiskelijajärjestöt saavat lisätä paikallisia etuja ja valtakunnallisiakin etuja on osastolle tulossa.”
Rusilan mukaan asiakkaan käyttökokemus on ”ykkösjuttu”: ”Emme halua pakkomyydä asioita, jotka eivät heitä kiinnosta.”
Pivo on maksuton sovellus niin opiskelijalle kuin opiskelijajärjestöllekin. Mistä tulot sitten tulevat, jos eivät mainoksista eivätkä käyttömaksuista?
”Ansaintamme tulee muista paikoista kuin opiskelijakorteista. Uskomme, että kun tarjoamme hyvän kokemuksen, asiakas voi tehdä itsenäisesti päätöksen, jos hän haluaa käyttää muuten Pivon palveluita”, Rusila sanoo.
Millä konsteilla korttisota voitetaan?
Miltä opiskelijakorttien tulevaisuus näyttää? Kuinka monta eri korttitoimijaa markkinoille oikein mahtuu?
Matti Rusilan mukaan mobiiliopiskelijakortit ovat tällä hetkellä isossa muutostilassa. Kun uusia tulokkaita tulee lisää, opiskelijajärjestöillä on nyt aiempaa enemmän vaihtoehtoja. Korttitoimittajan pitäisi pystyä tarjoamaan jotain muutakin kortin ohella.
”Kiinnostusta näyttää olevan nyt niin paljon, että olemme ilmeisesti oikealla ajatuksella liikenteessä.”
Tiia Lehtola ennustaa Frankin tulevaisuuteen fiksujen palvelurakenteiden hyödyntämistä.
”Opiskelijoiden lounasruokailun pitää hoitua niin, että järjestelmä ottaa lounasasiakkaan vastaan ja maksaessa tunnistaa, että hänelle kuuluu tietyn hintainen lounas. Näin on jo parissakymmenessä ravintolassa, joissa MobilePay on yhdistetty Frank Appiin. Tai digi-Hesaria tilatessa järjestelmä suoraan tunnistaa, että olet opiskelija. Sanomalla on jo käytössä Frank Connect, jonka kautta opiskelijastatuksen varmistaminen onnistuu suoraan Helsingin Sanomien tilausputkessa.”
Frankin etuna ovat jatkossakin opiskelija-alennukset. Lehtolan mukaan Frank haluaa ”auttaa opiskelijoita säästämään rahaa päivittäisessä elämässä”: ”Verkkokaupat, tunnetut brändit, kasvua haetaan niistä voimakkaasti, toki kiinnostuneita ollaan myös paikallisesta etutarjonnasta. Käydään nyt keskusteluja siitä, mikä on paras malli. Uskomme, että opiskelijalle olisi mielekästä, että edut löytyisivät yhdestä palvelusta.”
Suunnitelmissa on myös kansainvälistyminen. Tiia Lehtolan mukaan Frankilla on mietinnässä jonkinlainen pilointi tai selvitys toimimisesta Suomen rajojen ulkopuolella.
”Se ei ole vielä tällä hetkellä aktiivinen asia, mutta horisontissa.”
”Kiinnostusta näyttää olevan nyt niin paljon, että olemme ilmeisesti oikealla ajatuksella liikenteessä.”
Palataan vielä lopuksi Tuudoon. Kuinka kauas se aikoo kortillaan kurkottaa?
Iikka Meriläisen mukaan tilannetta ylioppilaskunnissa ja opiskelijakunnissa kuulostellaan nyt ”herkällä korvalla”.
”Yhteydenottoja on tullut, ja mielihyvin niihin vastaamme. Ei ole estettä laajentamiselle muihin oppilaitoksiin.”
Kansainvälistyminen kiinnostaa myös Tuudoa.
Iikka Meriläisen mukaan Tuudo on kasvamassa Suomen lisäksi Latinalaisessa Amerikassa, jossa sillä on tällä hetkellä neljä yliopistoasiakasta Kolumbiassa. Sopimukset on solmittu Pontificia Universidad Javerianan, Fundación Universitaria Cafamin, Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientalesin ja Asociación Red Universitaria de Alta Velocidad del Valle del Caucan kanssa.
”Näihin yliopistoihin toimitamme Tuudon, ja harkitsemme, voisiko Tuudon myötä myös opiskelijatunnisteen ja siihen liittyvät edut paketoida vientituotteeksi. Suoraa vastinetta kansalliselle opiskelijatunnisteelle ei Kolumbiassa vielä ole.”
Muokattu 7.2.2019 kello 15.55: Muokattu Tiia Lehtolan sitaattia ingressissä ja leipätekstissä.
Muokattu 8.2.2019 kello 11:45: Lisätty täsmennys: Ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnat.
Kuvituskuvassa hyödynnetty British Libraryn Flicker-kuvia, kuvan kortti- ja puhelinikonit: smashicons/flaticon.com.